Het parcours “Beweeg me te leren” is gericht op het handelende kind in de schoolsituatie. Het kind dat participeert in de klas, betrokken is bij activiteiten, vaardiger wordt in samenwerken en verschillende ontwikkelingsgebieden; schoolse taken leert te beheersen. Hierdoor gaat het kind zich steeds competenter voelen. In dit ontwikkelingsproces wordt het ondersteund in het ‘onder de knie krijgen’ van schoolse taken door deze veel en gevarieerd te oefenen. Als start wordt de taak op cognitief niveau uitgelegd door de leerkracht. Vervolgens vindt er veel en gevarieerd oefenen plaats in een sensomotorisch parcours, waarbij het kind spelenderwijs en met inzet van zijn sensomotoriek de schoolse taken uitvoert. Het parcours wordt gecoördineerd door de kinderergotherapeut en wordt onder diens toezicht begeleid door studenten Ergotherapie van Zuyd Hogeschool.
Het kunnen uitvoeren van betekenisvolle activiteiten is een voorwaarde om te kunnen participeren in de maatschappij. Participatie wordt steeds meer als doel en uitkomstmaat van de ergotherapie gezien. Ergotherapie bij kinderen richt zich op het handelen, zodat participatie (het actief deelnemen aan het dagelijks en maatschappelijk leven) mogelijk wordt om zo de gezondheid en welzijn van het kind te verbeteren. Dit gebeurd door de handelingsmogelijkheden van het kind en zijn omgeving te vergroten. De context waarbinnen de hulpvraag van het kind zich voordoet is een belangrijk aangrijpingspunt binnen de ergotherapeutische behandeling. Door het werken aan de handelingsproblemen van het kind in de context, zal de participatie van het kind vergroot worden. Het geleerde zal het kind dan ook in de eigen context kunnen toepassen. |