Wanneer u op een school binnenkomt waar het “Beweeg me te leren” project draait ziet u daar meteen een groepje leerlingen al lopend, kruipend en klimmend over allerlei materialen aan de slag. De leerlingen uit de groepen 1 t/m 4 werken een parcours af terwijl ze opdrachten uit de reken- of taalmethodes uitvoeren. Hierbij komt bewegen, plannen, onthouden, concentratie en socialiseren aan de orde. De schoolse cognitieve leertaken worden uitgevoerd in combinatie met (senso-)motorische activiteiten. Onderzoek heeft uitgewezen dat jonge leerlingen door deze werkmethode een grote winst behalen op sensomotorisch gebied. Er wordt groepsgewijs gewerkt, waarbij er sprake is van “één op één begeleiding”. Beweeg me te leren – productomschrijving Het parcours staat onder begeleiding van ergotherapeuten in opleiding (Zuyd Hogeschool). De kinderergotherapeut houdt het proces nauw in de gaten en begeleidt de ergotherapeuten in opleiding. Tijdens de parcoursen worden er aantekeningen gemaakt en eventueel een aanpassing in het parcours gedaan, bijvoorbeeld omdat een bepaalde leerling daar baat bij heeft. Na ongeveer 20 minuten is het groepje kinderen klaar in het parcours en kan weer terug gaan naar de klas. De begeleider(s) evalueren en maken aantekeningen. Voordat een nieuw groepje wordt gehaald nemen de begeleiders hun dossier voor de volgende groep voor zich en bespreken waar op gelet gaat worden, waar een kind de vorige keer moeite mee had en er wordt gekeken of er een aanpassing aan het parcours nodig is. Vervolgens wordt een nieuw groepje in de klas opgehaald en ondertussen wordt de leerkracht bijgepraat over eventuele opvallende zaken/aandachtspunten. Lees meer |